Bostadsrättsföreningen

BRF Buketten 3

Bostadsrättsföreningen Buketten 3 bildades 1987 och förvärvade 2000 fastigheten Buketten 3. Fastigheten består av två byggnader med adress Folkungagatan 103 och Tjärhovsgatan 54 på östra Södermalm i Stockholm.

Fastighetens arktiekt är de berömda Josef Östlihn och Albin Stark. Det framgångsrika arkitektkontoret Östlihn & Stark, vilka främst ritade bostadshus åt privata byggherrar står bakom ett 30-tal byggnader i Stockholms innerstad.

Folkungagatan 103 byggdes 1883. 1913-14 uppfördes huset på Tjärhovsgatan 54. 1920 byggdes garage under gården, med nedfart från Tjärhovsgatan. Båda byggnaderna är på sex våningar med hiss (från 1914). Ansökan om rivning inlämmnades 1971 av dåvarande ägaren, Nya Systemaktiebolaget, men avslogs. Fastigheten övertogs därefter av Svenska Bostäder och totalrenoverades 1978. Lägenheter slogs ihop och stammar byttes ut bl a.

Gatufasaderna, portarna och trapphusen är grönt K-märkta. Grön K-märkning innebär ‘fastighet med bebyggelse som är särskilt värdefull ur historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt’ (från Stockholms Stadsmuseums hemsida här).

Föreningen består av 24 lägenheter (varav en hyresrätt) och 5 butiker. 4 st 1:or, 5 st 2:or, 10 st 3:or och 5 st 4:or. Vindsförråd i båda fastigheterna. Garage för 9 bilar (separat kö). Tillgång till tvättstuga, cykelrum, hobbyrum, styrelserum och en riktigt trivsam innergård.

Området

Närheten till allmänna kommunikationer är god. Bussarna 2, 3, 53, 59, 66, 71 och 76 går precis runt hörnet. Medborgarplatsens och Slussens T-banestationer ligger inom kort promenadavstånd. Massor av alla slags butiker, restauranger och kaféer finns i närheten. Fjällgatan (130m), Fotografiska (200m), Nytorget (370m), Vitabergsparken (440m) och Mosebacke Torg (550m) är blott ett stenkast bort.